I en artikel i DN skriver några forskare att höghastighetståg inte är lönsamma. De har gjort en analys av Götalandsbanan och tagit med olika kostnader för vad koldioxidminskning kan tänkas kosta.
Säkert inget fel i deras analys, den är säkert gjord så som de ska göras. Men…
ett fel finns och det är att man diskuterar som om det fanns alternativ. Som om fortfarande den ekonomiska lönsamheten skulle vara överordnad förutsättningen för att den kan existera, nämligen en beboelig planet.
Detta är ett resonemang som går igen i alla politiska klimatdiskussioner, man snuttifierar och tittar på ”sin” enskilda sektor, använder standardmetoder för ekonomisk analys och struntar i att OM vi fortsätter som idag, så går det åt pipsvängen!
Dessutom, som parentes, de skriver också att om man skulle göra dessa banor lönsamma skulle koldioxidkostnaden motsvara ett bensinpris på 30:/litern.
Det är fortfarande 15:-/liter under det pris som Lester R. Brown i boken Plan B 3.0 stipulerar som ett realistiskt pris om fossilbränslefordon ska betala vad det egentligen kostar miljön…
Bygg mer järnväg, se till att bilism blir så dyrt i städer att det blir orealistiskt som alternativ, se till att kompensera landsbygden tills vi får bilar som drivs av el.
Då kommer också järnvägar att bli ”lönsamma” med vanliga ekonomiska metoder för analys…
Mer om detta kan du hitta på intressant.se
augusti 21st, 2009 at 10:48 f m
Olönsamt är olönsamt, så länge pengarna kan användas bättre till annat. Om man med lönsamhet menar att man ska undvika koldioxidutsläpp så kanske pengarna kan satsas på andra metoder? En metod är för övrigt att se till att det inte ska finnas för många människor, en faktor som sällan tas med i beräkningen. Miljösnack som inte beaktar befolkningsökningen är inte värt att tro på.
augusti 21st, 2009 at 11:09 f m
Vad jag menar och det som man alltid missar målet med är att diskussionen om lönsamhet är fullständigt irrelevant om det inte finns förutsättningar för en ekonomi. Vilket är fallet om vi fortsätter att prutta fram i våra fossilbränslebilar som idag.
Det är bråttom, så pass bråttom att man måste på alla vis motverka nu!
Inte tror jag att USA när de byggde upp sin krigsindustri efter inträdet i andra världskriget gjorde lönsamhetsberäkningar för den produktionen?
Vi är i samma läge nu, men värre… Hitler hade om han vunnit kunnat kastas av tronen i efterhand. I klimatfrågan finns inget ”i efterhand”…